1. Ziņas
  2. Velosipēdu izvēle

Velosipēdu izvēle

Publicēts: 28.03.2022

Braukšanai pa lauku ceļiem, meža takām vai pilsētu: kādu velosipēdu izvēlēties un nekļūdīties

 

Velosipēdu veidi ir dažādi un katrs no tiem ir paredzēts konkrētam mērķim, jo, tikai izvēloties savām vajadzībām atbilstošāko, pārvietošanās ar to būs ērta un patīkama. Nepareizi piemeklēts velosipēds būs neērts un radīs diskomfortu, jo ne visi divriteņi piemēroti visa veida segumiem un slodzei. Tāpēc apkopojam, kādi ir populārākie velosipēda tipi, un kuru no tiem izvēlēties, zinot savas vajadzības.

 

Kross/Tūrisma velosipēds ir ātrs un ērts – tas ir izturīgs un universāls, tādēļ arī viens no iecienītākajiem velosipēda veidiem Latvijā. Ideāli piemērots tam, ja vēlies pavadīt brīvo laiku aktīvi, nedomājot par apvidu, jo ietver gan kalnu, gan šosejas velosipēdu dinamiku un pilsētas velosipēda komfortu. Labi der ikdienai, ceļošanai un atpūtai, bet nav piemērots sportošanai un ilgstošiem pārbraucieniem pa grūti izbraucamām meža takām. Lai gan vairāk piemērots braukšanai pa cieto segumu, jo tā riepas ir ar nelielu protektoru, tas ir gana spējīgs un ērts, lai izbrauktu arī pa reljefainu apvidu un grants ceļiem, turklāt, visbiežāk aprīkots arī ar nelielas amplitūdas priekšējo amortizatoru, kas palielina komfortu braucot pār reljefa nelīdzenumiem.  

Šo velo rāmja dizains nodrošina kontrolētu stūres vadību un drošu bremzēšanu uz dažāda veida segumiem. Lai gan šis skaitās komforta tipa velosipēds, braukšanas pozīcija ar to ir “agresīvāka” nekā ar klasisko pilsētas tipa velo – lai saņemtu stūri, nedaudz jāpieliecas uz priekšu, un tas braukšanu dara dinamiskāku, taču tajā pašā laikā saglabā gana augstu komforta līmeni – sēdēšanas pozīcija ir stabila un piemērota ilgstošiem pārbraucieniem. Tūrisma velosipēdu var pilnībā nokomplektēt ar dažādiem aksesuāriem pēc nepieciešamības un aprīkot ar dažāda izmēra somām, atkarībā no vēlmēm un vajadzībām.

Kalnu jeb MTB velosipēds, līdzīgi kā tūrisma/kross tipa, ir viens no Latvijā populārākajiem velo veidiem, jo ir izturīgs un piemērots braukšanai pa nelīdzenām un mīkstām meža takām, grūti izbraucamiem ceļiem un jebkura veida apvidu – kā radīts braukšanai pa Latvijas skarto un neskarto dabu. Kalnu velosipēdi piemēroti tiem, kam patīk aktīvs dzīvesveids un ceļošana dabā pa ceļiem un bezceļiem.

Kalnu velosipēda riepām raksturīgie izteiktie protektori ir radīti, lai veidotu nevainojamu saķeri ar dažāda seguma ceļiem, taciņām un kalniem, tāpēc, lai gan ar to var braukt arī pa asfaltu, jārēķinās, ka pārbraucieni būs grūtāki, jo prasīs vairāk enerģiju – protektori neveido saķeri ar gludu virsmu, tāpēc ir liela rites pretestība. Zinot apvidu, pa kuru tiks braukts ar kalnu velosipēdu, var pielāgot riepas – ar lielākiem vai mazākiem protektoriem, jo standarta komplektā tās ir piemērotākas mīkstam un grants segumam.

Kalnu velosipēds, kas aprīkots ar lielākiem ratiem, ir ātrāks un stabilāks, bet ar mazākiem – vieglāk kontrolējams un ar plašākām manevrēšanas iespējām. Šis ir izturīgs velosipēds, aprīkots ar vidējas amplitūdas priekšējo amortizatora dakšu, kas domāta tam, lai nogludinātu ceļa nelīdzenumus (absorbē saknes, bedres, triecienus) un braukšanu padarītu komfortablāku arī neskartas dabas apvidos. Stūre ir taisna, zema un viegli grozāma, lai varētu brīvi un ātri veikt manevrus. Braukšanas poza ir sportiska. Pārnesumu pārslēgšanas diapazons ir plašs, lai pielāgotu jebkāda veida apvidum, un velosipēds ir aprīkots ar spēcīgām bremzēm, kas efektīgi strādā arī nobraucienos no kalna.

Pilsētas velosipēds ir ērts ikdienas lietošanai pilsētvidē, neilgiem relaksētiem un komfortabliem pārbraucieniem pa cietu segumu un velosipēdiem piemērotu infrasturktūru.

Raksturīgākā lieta “pilsētniekiem” ir, ka uz tā var sēdēt ar taisnu muguru – ir labāk pārredzama satiksmes plūsma, kas pilsētvidē ir būtisks faktors, un mugurai ir mazāka slodze. Šī paša iemesla dēļ ar pilsētas velosipēdu grūti uzbraukt kalnos un stāvās vietās, jo pozīcija nav ērta fiziskai piepūlei, kā tas ir atšķirībā no, piemēram, kalnu velosipēda. Šim ir plats sēdeklis, ko velosipēdistu sabiedrībā sauc par “dīvānu”, jo īsos pārbraucienos tas ir ērts, bet garākos rada slodzi sēžas muskuļiem. Turklāt tas bieži jau ir aprīkots ar visiem nepieciešamajiem aksesuāriem: pilnajiem dubļu sargiem, bagāžnieku, atbalsta kāju, ķēdes sargu, ko var papildināt ar lampiņām, somām u.t.t.

“Pilsētnieku” rāmji joprojām lielākoties tiek ražoti no tērauda, tādēļ tie ir smagi. Ņemot vērā, ka velosipēdi domāti salīdzinoši īsiem pārbraucieniem, tiem ir zems pārnesumu pārslēgšanas skaits – lielākoties divi trīs, atsevišķiem modeļiem var būt astoņi. Šis ir viens no divriteņiem, ar kuru ērti ir braukt arī ikdienas drēbēs.

Fitnesa velosipēds ir piemērots aktīvā dzīvesveida piekritējiem, jo, tāpat kā šosejas velosipēds, ir ātrs un dinamisks, ar labu pāatrinājumu, bet pateicoties tā taisnajai stūrei un rāmja ģeometrijai, ir komfortablāks un ar lielākām braukšanas ērtībām.

Braukšanas pozīcija ar fitnesa velo ir gana agresīva – noliekusies uz priekšu zemā leņķī, līdzīgi kā braucot ar kalnu velo. Šis ir ideāli piemērots sportiskam pilsētniekam, kam patīk ātrums. Ar to var ērti veikt manevrus, jo stūre ir jūtīga. Fitnesa velo piemērots treniņiem un sacensībām, kā arī aktīviem braucieniem pa ceļiem ar gludu un cietu virsmu ikdienā. Vēl šo velosipēda tipu izvēlas arī izbijuši sportisti vai vecāki cilvēki, kas vēlas braukt gana dinamiski un ātri, bet ne tik agresīvi, kā ar šosejas velo.

Elektriskais velosipēds ir salīdzinoši jauns veids, kas pamazāk kļūst aizvien populārāks, taču Latvijā lēnāk nekā citviet Eiropā, jo mūsu tirgus cenām un iespējām dārgāks nekā tradicionālais velosipēds. Tas aprīkots ar akumulatoru un motoru, tāpēc ir izteikti smagāks – apmēram 30 kg  (salīdzinājumam – tradicionālie velosipēdi sver teju uz pusi mazāk), un tas nav piemērots uzglabāšanai dzīvoklī. Atšķirībā no standarta divriteņa, šis palīdz tev mīt pedāļus, jo motors velosipēdu “dzen uz priekšu”, tāpēc braucieni ir bez lielas piepūles – ideāli piemērots, ja katru dienu veicama konstanti gara distance, piemēram, 10–15 km vari nobraukt bez liekas piepūles un darbā ierasties neaizelsies un nesasvīdis.

Viena no lielākajām šī velo tipa priekšrocībām ir tā, ka ar to ir ērti bez piepūles veikt garus pārbraucienus jebkādā reljefā. Tāpēc der, ja neesi aktīvs vai sen braucis ar velosipēdu un vēlies saglabāt enerģiju un nenogurt no pārbraucieniem. Ar elektrisko velosipēdu vari doties garākos pārbraucienos nekā ar klasisko velosipēdu un uzbraukt kalnos, kas iepriekš nebija pa spēkam. Turklāt, ar klasisko velosipēdu nobrauktu uz pusi mazāku distanci un tāpēc – redzētu un piedzīvotu divreiz mazāk. Šo velosipēdu nereti izvēlas pāri, ja viens ir aktīvāks un sportiskāks par otru, jo tādā veidā nevienam nav jāpielāgojas braukšanas ātrumam, bet kopīgie izbraucieni sagādā vienlīdz daudz prieka.

Maksimālais ātrums, ko ar motora asistenci var uzņemt ar standarta elektrovelo, ir līdz 25 km/h (Eiropā), un to lieto, ievērojot visus tradicionālos velosipēdu lietošanas noteikumus. Šāds ierobežojums ieviests drošības apsvērumu dēļ, arī tādēļ, lai tas iekļautos velo satiksmes plūsmā.

Gravel velosipēds pēdējā laikā iegūst strauju popularitāti un kļuvis par modes lietu. Tas Latvijas apstākļiem ir lielisks šosejas velosipēda aizstājējs un ir tā modificēts hibrīts – komfortabls un gana universāls, tāpēc ideāli piemērots, ja esi aktīvs ceļotājs un piedzīvojumu meklētājs, kas bieži dodas pārbraucienos pa neparedzamu segumu vai treniņu laikā vēlies apskatīt arī apkārtni un, braucot pa asfaltu, neplānoti gribi pabraukt pa meža taku vai lauku ceļu. Šis velo der arī braukšanai ikdienā, ja esi sportisks un vēlies pārvietoties ātri un dinamiski.

Gravel visbiežāk nav aprīkots ar priekšējo amortizatoru, bet rāmis un priekšējā dakša ir veidota, lai pēc iespējas noņemtu ceļa vibrācijas. Tam ir šosejas tipa stūre, kas ļauj mainīt roku pozīciju garākos pārbraucienos, kā arī pie vajadzības ieņemt aerodinamisku pozu. Rāmja konstrukcija piemērota aprīkošanai ar speciālām ceļojumu somām, dubļusargiem u.c. veida papildus aksesuāriem.

 

Šosejas velosipēdu lielākoties izvēlas sportisti, jo šis ir specifisks velo tips un Latvijā nav tik populārs kā, piemēram, Rietumeiropā, kur šosejas velosipēdu kustība ir liela. Pie mums nav piemērota ceļu infrastuktūra, kā arī tas nav ērts ikdienas lietošanai, jo sēdpozīcija ir izteikti agresīva un aerodinamiska – noliecies uz priekšu pie pašas strūres, liela slodze mugurai, rokām. Šosejas velosipēdu izvēlas sportisti sacensībām vai treniņiem.

Citas ziņas
kas-nepieciesams-dodoties-pargajiena-ziema

Kas nepieciešams dodoties pārgājienā ziemā?

16.01.2022
Kā vislabāk sagatavoties pārgājienam ziemā? Ziemā ir īpāši svarīgi kārtīgi pārdomāt plānoto piedzīvojumu, lai pēc iespējas izvairītos no nepatīkamām situācijām, kad mājās aizmirsta kāda ekipējuma daļa (piemēram guļammaiss vai rezerves apģērbs), kas vasarā...

Lasīt tālāk

ar-vienu-mugursomu-vairakus-gadus-eksperta-ieteikumi-ka-atrast-pareizo-stiligo-izturigo-ilgtspejigo

Ar vienu mugursomu vairākus gadus? Eksperta ieteikumi, kā atrast pareizo – stilīgo, izturīgo, ilgtspējīgo

03.09.2020
Ar ieteikumiem par to, kā atrast piemērotu mugursomu skolēniem, studentiem un visiem, kam tā nepieciešama, dalās aktīvās atpūtas eksperts Fjällräven. Dizains, kas neiziet no modes Mugursomas izvēle ir ļoti individuāla. Kāds izvēlēsies spilgtāku, kāds...

Lasīt tālāk

ka-izveleties-piemerotako-velodraugu

Kā izvēlēties piemērotāko velodraugu

31.03.2017
Velosipēds ir izcils pārvietošanās līdzeklis ikdienā, kas nodrošina maksimālu mobilitāti un ir gan veselīgs, gan dabai draudzīgs. Tas piedāvā vajadzīgo kustību daudzumu un ir izcils sabiedrotais ceļojot, veidojot un uzturot fizisko formu, kā arī iegūstot...

Lasīt tālāk